Onderzoek wijst uit: Leerlingen, leerkrachten én gezondheidsorganisaties willen meer aandacht voor sociaal-emotionele vaardigheden in het onderwijs.

28 februari 2020

Eind januari heeft Marketrespons in opdracht van de Samenwerkende Gezondheidsfondsen (SGF) een peiling uitgevoerd onder leerkrachten in het basis-, voortgezet en speciaal onderwijs. Hieruit bleek dat meer dan 77% van de leerkrachten vindt dat er meer aandacht moet komen voor sociaal-emotionele vaardigheden binnen het onderwijs. “Tijd voor het mentale welzijn is net zo belangrijk als wiskunde en taal.”

Helaas blijkt er in de praktijk vaak te weinig ruimte om deze vaardigheden te ontwikkelen. Zonde, aangezien die vaardigheden ervoor kunnen zorgen dat de leerlingen in hun toekomst minder problemen krijgen en meer opnemen van de lesstof. Hierbij gaat het om vaardigheden die helpen bij het geloof in eigen kunnen, het vormen van een persoonlijke identiteit, het aangaan van relaties met anderen en de omgeving en het om kunnen gaan met tegenslag.

Betere sfeer & minder pestgedrag
THINK op school is natuurlijk al een paar jaar bezig op verschillende scholen om sociaal-emotionele ontwikkeling vast in het onderwijsaanbod te krijgen. Wij onderstrepen dan ook dat deze vaardigheden zorgen voor een betere sfeer in de klas en minder pestgedrag. 92% van de ondervraagde leerkrachten zien de meerwaarde van sociaal-emotionele vaardigheden. Leerlingen voelen zich beter en leren ook beter.

We juichen het uiteraard ook van harte toe dat de ontwikkeling van sociaal-emotionele vaardigheden op school meer aandacht en een vaste plek krijgt. Tijdens en na onze lessen op school merken we vaak een verandering op in de klassen, het wordt een veilige plek waarin thema’s met elkaar besproken en gedeeld kunnen worden. Leerlingen leren beter naar zichzelf kijken en naar de ander, waardoor ze meer begrip hebben en zelfverzekerder worden.

“Vertrouwen op elkaar”, “Omgaan met groepsdruk”, “Eigen grenzen in de gaten houden”, “Denken aan de ander en rekening houden met elkaar”, “Je kunt meer dan je denkt” en “Het meest waardevolle is dat je met elkaar in een groep zit en elkaar vertrouwt.”. Dit zijn zomaar wat reacties van leerlingen op het THINK lesprogramma. Dat gunnen wij alle jongeren in Nederland.

Lees hier de uitkomsten van het onderzoek dat is uitgevoerd door de Samenwerkende Gezondheidsfondsen en het achtergrondartikel dat zaterdag 29 februari in de Stentor/AD verscheen.